Kapumozgatók tavaszi karbantartása
Mint minden elektromechanikus szerkezet, a kaputechnikai eszközök is meghálálják, ha minden évben 1-2 alkalommal törődünk velük egy keveset. Ennek elmulasztása sajnos bosszúságokat okozhat és garancián kívüli meghibásodáshoz is vezethet. Fogadjátok szeretettel ezt a néhány tippet a megelőzéshez.
Kapuszerkezet és a motorok
A felhasználó számára a legfontosabb, hogy a kapu meghibásodás, illetve áramszünet esetén is nyitható legyen. Ehhez szükség lesz a motor kuplungjának kioldásához szükséges kulcsra. Érdemes néha ellenőrizni és kitisztítani a kioldó szerkezetet. A kulcsot pedig ne veszítsük el! Úszókapuknál tisztítsuk meg a „C” sínt a szennyeződéstől. Ne használjunk a sínben kenőanyagot, mert az magához köti a port és a koszt. A kapu előbb-utóbb nyekeregve és nehezebben fog mozogni.
A tolókapu motorok mechanikus végállás kapcsolóját is tisztítsuk meg alaposan, majd ellenőrizzük a működését. Szárnyas kapuknál ellenőrizzük a forgáspontok beállítását. A téli fagyok elmozdíthatják az oszlopokat. Szükség esetén állítsunk a forgáspontokon, majd zsírozzuk újra őket. Ugyanígy járjunk el a motorok felfogatásánál. A dugattyús motorok szárát tisztítás után fújjuk le szilikonos zsírzó spray-vel. Földbe rejtett motoroknál kiemelten fontos a motor dobozának tisztán tartása és a vízelvezetés biztosítása. Bár a motor vízálló, de ha nem tud elfolyni a dobozból a víz és megfagy, az szétnyomhatja magát a motort is!
A felhasználó számára a legfontosabb, hogy a kapu meghibásodás, illetve áramszünet esetén is nyitható legyen. Ehhez szükség lesz a motor kuplungjának kioldásához szükséges kulcsra. Érdemes néha ellenőrizni és kitisztítani a kioldó szerkezetet. A kulcsot pedig ne veszítsük el! Úszókapuknál tisztítsuk meg a „C” sínt a szennyeződéstől. Ne használjunk a sínben kenőanyagot, mert az magához köti a port és a koszt. A kapu előbb-utóbb nyekeregve és nehezebben fog mozogni.
A tolókapu motorok mechanikus végállás kapcsolóját is tisztítsuk meg alaposan, majd ellenőrizzük a működését. Szárnyas kapuknál ellenőrizzük a forgáspontok beállítását. A téli fagyok elmozdíthatják az oszlopokat. Szükség esetén állítsunk a forgáspontokon, majd zsírozzuk újra őket. Ugyanígy járjunk el a motorok felfogatásánál. A dugattyús motorok szárát tisztítás után fújjuk le szilikonos zsírzó spray-vel. Földbe rejtett motoroknál kiemelten fontos a motor dobozának tisztán tartása és a vízelvezetés biztosítása. Bár a motor vízálló, de ha nem tud elfolyni a dobozból a víz és megfagy, az szétnyomhatja magát a motort is!
Előfordulhat, hogy házi kedvencünk a tolókapu motort is megjelöli saját területeként. A savas vizelet lemarhatja a motorról a festéket, a műanyag burkolatot pedig elszínezheti. Ezek általában csak esztétikai problémát okoznak, a működést nem befolyásolják Szárnyas kapuknál előfordulhat, hogy kutyusunk elrágja a motor kábelét. Ez esetben használjunk flexibilis, fém kábelátvezetőt!
Vezérlőelektronikák
A vezérlőelektronikák tápegysége és alkatrészei hőt termelnek, melyet a kisebb élőlények, bogarak, pókok, csigák kihasználnak egy kis melegedésre. Vegyük le a burkolatot és nézzünk bele a dobozba. Ha pókhálót, vagy élőlényeket látunk benne, a doboz tömítése nem megfelelő! A tisztításon kívül ezeket érdemes pótolni, javítani. A gégecsövek felől is érkezhetnek a váratlan vendégek. Sok esetben kapunk javításra vezérlést, a panelre égett csigákkal, pókokkal. Bár mindent megteszünk, ezek nem minden esetben javíthatóak. Ha vizet, vagy párát látunk a dobozban, az szintén tömítetlenségre utal és potenciális zárlatforrás. A törött, repedt műanyag alkatrészeket érdemes kicserélni és nem ragasztgatni, „szilózni”!
A kiegészítőket se hagyjuk ki!
Szemrevételezéssel nézzük meg a villogó és a fotocella vízmentességét és tömítettségét. Nincs-e rajtuk repedés, a burkolat alatt nem látunk-e pókokat, bogarakat, pókhálót. A távirányítókban mérjük meg az elemek feszültségét, ellenőrizzük, hogy messzebbről is nyitja-e a kaput. Ha már csak a szigetelőszalag tartja össze, inkább cseréljük ki. Néhány évente cseréljük le a 230V-os motorok segédfázis kondenzátorait. Ha a motort erőtlennek, gyengének találjuk, először a kondenzátorra gyanakodjunk. A cserénél lehetőleg ugyanolyan értékűt használjunk. Érdemes ezekből tartani néhány darabot az autóban. Ha még sincs kéznél, könnyen beszerezhetőek akár villanyszerelési üzletekben is. A leginkább használt típusok a 8, 10 és 12 µF-osak és azokból is kérjétek a vezetékes fajtát!
Ha mégis elakadnátok, vagy komolyabb a gond, keressetek minket bátran! :)